اشتباهات رایج مطالعه

مطالعه و نحوه ی انجام آن مقوله ایست که شما دانش آموزان و دانشجویان به وفور با آن سروکار دارید و سواله تعدادی زیادی از شما این است که با چه روشی درس بخوانیم تا بازده بالاتری داشته باشیم ؟ دلیل آن هم این است که ممکن است شما در گذشته  ساعاته زیادی مطالعه کرده باشید اما نتیجه نگرفته باشید. پس باید اشتباهاتی را که در مطالعه مرتکب می شوید بشناسید تا از آن ها جلوگیری کنید.

پس در ادامه با ما همراه باشید.

یک شبه فیلسوف نمی شوید:

اشتباهی که تعدادی از دانش آموزان مرتکب می شوند میخواهند در شروع کار و به یکباره حجم زیادی را مطالعه کنند خب طبیعی است که شما زود خسته خواهید شد و دست میکشید درس خواندن همانند ورزش می باشد شما تا قبل از آن نرمشش نکرده باشید و یا کمک کم شروع نکرده باشید وقتی به یکباره در معرض ورزش حرفه ای قرار بگیرید قطعا در نیمه راه بدنتان خالی میکند مطالعه هم این چنین است.

عدم رعایت ساختار مطالعه:

مطالعه دروس مختلف با هم تفاوت هایی دارند بعضی از دروس نیازمند پیش نیاز برای مطالعه نیستند برای مثال درس دین و زندگی اما بعضی از دروس دیگر همانند ریاضی و فیزیک و یا شیمی نیازمند پیش مطالعه می باشند به این معنی که شما برای اینکه بتوانید شیمی 3 را به خوبی درک کنید لازم است که یک سری مطالب از شیمی 1 و 2 را نیز به یاد داشته باشید تا مطالب شیمی 3 را نیز درک  کنید پس اگر مطالب گذشته را فراموش کرده اید لازم است تا دوباره آن ها را مرور کنید تا بتوانید مفاهیم جدید را به خوبی فرا بگیرید.

عدم یادداشت برداری :

شما وقتی درسی را مطالعه می کنید که برای مثال یک مبحث آن 4 صفحه می باشد اولا که ممکن است از این 4 صفحه شما یک شمای کلی در ذهنتان بماند اگر معمولی مطالعه کنید ثانیا حتی اگر جزییات آن مبحث هم در ذهنتان بماند بدون مرور بعد از مدتی از ذهنتان پاک می شود. 

چاره چیست؟ 

حال اگر بخواهید درسی را مرور کنید اگر از آن مبحث خلاصه نویسی و یادداشت برداری نکرده باشید لازم است دوباره 5 صفحه را دوباره مطالعه کنید که عذاب آور است ، در صورتی که میتوانید آن صفحات زیاد را در چندین خط خلاصه نویسی کنید و بعد از مدتی با صرف وقت کمتری آن ها را مرور کنید.

برای مطالعه برنامه داشته باشید :

در صورتی که برنامه ی مطالعه داشته باشید و برای مثال روزانه 10 ساعت مطالعه کنید پس از مدتی بدن و ذهن شما عادت میکند و دیگر این ساعت مطالعه کاره شاقی برایتان به حساب نمی آید در حالی که بی برنامگی شما را تنبل تر میکند .

سعی نکنید دقیقا همانند دیگران شوید :

استفده از تجربیات بقیه بسیار مفید است ولی این را هم درنظر بگیرید که توانایی های هر کس متفاوت است و ممکن است نحوه مطالعه هر فرد با فرد دیگر متفاوت باشد پس از دیگران دقیقا کپی کاری نکنید اول ببینید چه روشی روی شما جواب میدهد سپس آنرا انجام دهید .

جهت مشاوره گرفتن برای نحوه درس خواندن و برنامه ریزی کلیک کنید!

تا دیر وقت درس نخوانید :

بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان شب های قبل از امتحانات تا دیر وقت برای درس خواندن بیدار میمانند به این امید که بتوانند نتیجه بهتری در امتحان و یا آزمون بگیرند اما باید بدانند که اگر مغز استراحت کافی را نداشته باشد خسته می شود و شما در جلسه امتحان نمی توانید خروجی مناسبی از ذهنتان بگیرید و آنرا در برگه پیاده کنید در حالی که خواب آلودگی و بی حالی هم در جلسه سراغ شما می آیید پس استراحت و خواب کافی را دست کم نگیرید که به اندازه ی مطالعه مهم تاثیر گذار می باشد.

 

تنها روخوانی نکنید :

شما نمی توانید دروس همانند ریاضی و فیزیک با روخوانی فرا بگیرید زیرا این دروس نیازمند تمرین و حل مسائل فراوان دارند تا به خوبی در ذهن شما جاگیر شوند.

امید است با رعایت این نکات روز به روز به موفقیت های خود نزدیکتر شوید.

1 دیدگاه دربارهٔ «اشتباهات رایج مطالعه»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *