مشاوره تحصیلی :معروف‌ترین نرم‌افزارهای وبگردی

مشاوره تحصیلی :معروف‌ترین نرم‌افزارهای وبگردی

مشاوره تحصیلی :معروف‌ترین نرم‌افزارهای وبگردی

همه خبرهای دنیای مجازی یک جوری به استعفای پرسروصدای استیو جابز، مدیر عامل اپل مربوط می‌شد. آقای جابز خدا بيامرز یک روزی گفته بود که اگر زمانی احساس کند دیگر نمی‌تواند آن‌طور که باید به درد اپل بخورد، اولین کسی خواهد بود که عذر خودش را از این کمپانی خواهد خواست و بالاخره هم همین کار را کرد. تاثیر منحصربه‌فرد او در دنیای تکنولوژی، انکارنشدنی است. استیو جابز با ایده‌هایش ذائقه یک نسل از کاربران تکنولوژی را دستخوش تغییری اساسی کرد.مشاوره تحصیلی

به عنوان کسی که نصف هر روزش را در اینترنت می‌گذراند، به شما می‌گویم که داشتن یک مرورگر خوب برای اینترنت‌گردی، به اندازه داشتن یک کفش مناسب برای کوه‌نوردی مهم و حیاتی است. حتی می‌توانم بگویم که داشتن یک مرورگر خوب از دسترسی به یک خط اینترنت پرسرعت بدون اشکال هم مهم‌تر است. پس اگر می‌خواهید گشت و ‌گذار امن، سریع و راحتی در دنیای مجازی داشته باشید، لازم است که از مرورگرهای خوب و به روز استفاده کنید. خیلی از دور و بری‌هایم را می‌بینم که به این موضوع اهمیت نمی‌دهند و به همین دلیل کلی از وقتشان برای یک کار ساده اینترنتی تلف می‌شود. شاید امنیت فعالیت‌هایشان به خطر بیفتد و از همه اینها مهم‌تر، از بسیاری از مزایای وب، بی‌بهره می‌مانند. در این مقاله به معرفی مرورگرهای معروف و رایج و بررسی ویژگی‌های هر کدام از آنها می‌پردازیم. باشد که به فکر بیفتید و یک کفش کوه مناسب برای خودتان دست و پا کنید!

معروف‌ترین نرم‌افزارهای وبگردی 

Internet Explorer

پس از آن که در سال 1993 اینترنت به معنای عمومی‌اش در دسترس عموم قرار گرفت، در سال 95، مایکروسافت اولین نسخه مرورگر IE را روانه بازار کرد. IE بدون شک بزرگ‌ترین گروه کاربران وب را در اختیار دارد. بخش عمده‌ای از این بازار وسیع احتمالا به این دلیل است که این مرورگر به همراه سیستم عامل ویندوز و به طور رایگان عرضه می‌شود. در طول دهه اخیر و با ظهور مرورگرهای جدید مثل فایرفاکس و کروم، IE شمار زیادی از کاربرانش را از دست داد و سهم 90 درصدی‌اش در سال 2004 به سهمی حدودا 55 درصد در سال 2011 تبدیل شد. نسخه‌های 6 و 7 اینترنت اکسپلورر در دوره خودشان بی‌رقیب بودند، اما به مرور زمان مشخص شد که هر کدام از آنها حفره‌های امنیتی بسیاری دارند و به سادگی می‌توانند باعث افشای اطلاعات شخصی کاربر شوند. IE9 آخرین نسخه از این مرورگر بود که پس از ویندوز 7 به بازار آمد. در این نسخه، اشکالات ویرایش‌های قبلی برطرف شده و قابلیت‌های جدیدی نظیر شیوه‌ای نو در استفاده از زبانه‌ها (tab) به جای پنجره‌های جدید، امکان جست‌وجو ساده‌تر و امکان استفاده محرمانه (InPrivate Browsing) فراهم شده است. نکته‌ای که در مورد این مرورگر لازم است بدانیم، این است که قابلیت‌های امنیتی IE فقط در شرایطی به درستی کار خواهند کرد که مرورگر شما به‌روز باشد و البته از یک نسخه واقعی سسیستم عامل ویندوز استفاده کنید. بنابراین برای خیلی از ما که چنین شرایطی را نداریم، اینترنت اکسپلورر نمی‌تواند پیشنهاد خوبی باشد. آمارها نشان می‌دهد هنوز هم اکثر کاربران ایرانی از همان نسخه‌های 6 و 7 این نرم‌افزار استفاده می‌کنند.

Firefox

مرورگر موزیلا فایرفاکس با حدود 20 درصد از سهم بازار کاربران اینترنتی، در رده دوم قرار دارد. فایرفاکس مجانی است و با وجود این‌که مدت زیادی از عمرش نمی‌گذرد، به خوبی جایش را در دل اینترنت‌گردها باز کرده است. امکان گشت و ‌گذار محرمانه، اولین بار توسط این مرورگر به کار گرفته شد. این قابلیت مهم به کاربر اجازه می‌دهد بدون این که کامپیوتر سابقه‌ای از او ثبت کند، از اینترنت استفاده کند. با این حساب چیزی از آدرس‌هایی که به آنها مراجعه می‌کنید، کلمه‌های عبوری که به کار می‌گیرید و پیغام‌هایی که می‌نویسید، در حافظه مرورگر باقی نمی‌ماند و مثلا اگر در یک محیط عمومی مثل مدرسه و دانشگاه، فراموش کنید پیش از بستن برنامه از ای‌میلتان خارج شوید، برایتان مشکلی پیش نخواهد آمد و با بسته شدن مرورگر، همه چیز خود به خود پاک می‌شود. فایرفاکس ظاهر جذابی هم دارد و علاوه بر این به کاربر اجازه می‌دهد همین قیافه مرورگر را مطابق میلش با پوستر فیلم‌ها و بازی‌ها و یا با رنگ‌ها و فرم‌های مختلف تغییر دهد. اما چیزی که بیش از همه اینها باعث محبوبیت این روباه نارنجی شده است، افزونه‌های پرشماری است که تقریبا همه کارهای یک کاربر را انجام می‌دهد. افزونه‌ها (Extensions) نرم‌افزارهای ضمیمه کوچکی هستند که به مرورگر اضافه می‌شوند و می‌توانند بر حسب نیاز شما کارهای مشخصی را انجام دهند و مثلا شما روی کامپیوتر شخصی‌تان نام کاربری و کلمه عبور ای‌میل‌هایتان را به افزونه مدیریت ای‌میل می‌سپارید و او خودش هر بار که فایرفاکس را باز می‌کنید، همه ای‌میل‌ها را به صورت خودکار چک می‌کند و اگر در میانه کارتان هم ای‌میلی دریافت کنید، بهتان خبر می‌دهد. چند برابر تعداد هر کاری که در اینترنت فکرش به ذهنتان برسد، افزونه وجود دارد. در کنار همه اینها خوب است بدانید که فایرفاکس امکان نوشتن افزونه‌ها را به صورت کد باز در اختیار عموم می‌گذارد و خود شما هم می‌توانید برای خودتان یا برای همه، افزونه‌های مختلف بنویسید. فایرفاکس چندی پیش، ششمین ویرایش مرورگرش را به بازار فرستاد.

Google Chrome

گوگل در اواخر سال 2008 مرورگر کروم را با شعار «ساده‌ترین و سریع‌ترین» روانه وب کرد. در مورد سریع‌ترین مرورگر به این سادگی‌ها نمی‌شود قضاوت کرد. حال آن که هر کدام از مرورگر‌ها خودش را از همه سریع‌تر می‌داند و آمارهای کاربران و بررسی‌های کارشناسان هم هیچ کدام نتایج قطعی و مطلقی را به دست نمی‌دهد. اما بدون شک کروم ساده‌ترین و مینی‌مال‌ترین مرورگری بود که طراحی شد. کروم بیشترین سطح از صفحه نمایش را برای دیدن صفحات وب اختصاص می‌دهد و زبانه‌ها و دکمه‌های تنظیماتش را در فضایی کوچک جا داده است. پس از کروم، فایرفاکس و اینترنت اکسپلورر هم در نسخه‌های آخر از همین روش استفاده کردند و منوها و دکمه‌های تنظیمات در صفحه را به حداقل رساندند. این مرورگر با خدمات اینترنتی گوگل هم‌خوان شده است. مثلا اگر برای استفاده از موتور جست‌وجوی گوگل از مرورگر کروم استفاده کنید، می‌توانید به جای تایپ کلمات، آنها را با استفاده از میکروفون به گوگل بگویید. این مرورگر همچنین امکانات منحصربه‌فردی برای سرویس جی‌میل، گوگل ریدر و گوگل پلاس دارد. دانلود مرورگر کروم هم مجانی است. اگرچه گوگل گاهی از روی شیطنت و به خاطر سیاست‌های خصمانه اقتصادی آمریکا در مورد کشورمان، دسترسی کاربران ایرانی به این نرم‌افزار را محدود می‌کند، اما پیداکردن یک نرم‌افزار رایگان روی اینترنت، معمولا کار پیچیده‌ای نیست.پیشرفت تحصیلی

Safari

سافاری که از سال 2003 به بازار آمد، مرورگر پیش‌فرض دستگاه‌های کمپانی اپل نظیر مک‌بوک، آی‌پد، آی‌پاد و آی‌فون است. برعکس اینترنت اکسپلورر که فقط روی سیستم عامل ویندوز کار می‌کند، سافاری علاوه بر iOS اپل، به سادگی روی سیستم‌عامل‌های ویندوز و لینوکس هم قابل اجراست. خیلی‌ها به دلیل ظاهر جذاب نرم‌افزارهای مک، از سافاری استفاده می‌کنند. اگرچه سافاری هم مانند IE به رایگان روی همه دستگاه‌های اپل ارائه می‌شود، اما هیچ گاه نتوانست جایگاه قابل توجهی را در بازار مرورگرها به خود اختصاص دهد.

Opera

اپرا هم یکی از مرورگرهای قدیمی دنیای اینترنت است که تنها یک سال پس از اینترنت اکسپلورر شروع به کار کرد. این مرورگر در کنار ظاهر جذاب، از یک قابلیت منحصربه‌فرد به نام Turbo Mode برخوردار است که سرعت دسترسی کاربرانی را که از خطوط کم سرعت اینترنت استفاده می‌کنند، افزایش می‌دهد. به این ترتیب که با فعال‌کردن این قابلیت، طرح‌ها و تصاویر صفحات وب ابتدا به سرور اپرا می‌رود و پس از کاهش حجم، به دست کاربر می‌رسد. اپرا همچنین یکی از بهترین سرویس دهندگان مرورگرهای موبایل است.

علاوه بر این فهرست، مرورگرهای دیگری هم هستند که هر کدام خصوصیات و امکانات خاص خودشان را دارند، اما هنوز نتوانسته‌اند به جمع برترین‌ها راه یابند و معلوم هم نیست تا کی به کارشان ادامه دهند. مثلا مرورگر Netscape که با شروع به کار اینترنت کارش را شروع کرد و برای چندین سال تقریبا تنها راه دسترسی به اینترنت بود، حوالی سال 2002 و با رونق گرفتن اینترنت اکسپلورر مایکروسافت، به کلی از گردونه رقابت خارج شد و از فعالیت باز ایستاد.

موضوع مهم در مورد همه این مرورگرها این است که اگر برای وقت و از آن مهم‌تر برای امنیت کارهایتان در وب ارزشی قائل هستید، باید مرورگرتان به‌روز باشد.

بازدید:393251

رتبه مقاله درگوگل: 3.5-Stars

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *