پاسخ به دو ابهام بزرگ در مورد یکی از موسسات کنکوری و چاپ کتب کنکوری


آگاهی در مورد ترفند های یکی از موسسات معروف کنکوری:

یکی از مؤسسات چاپ کتابهای کنکور مدعی است که مؤسسه خود را وقف عام کرده است، والدین و داوطلبین کنکور توجه داشته باشند که این یک ترفند برای فرار مالیاتی است زیرا بر اساس قوانین سازمان امور مالیاتی اگر مؤسسه ای عام المنفعه اعلام شود، از پرداخت مالیات معاف است اما موظف است تا کلیه درآمد خود را صرف امور خیرخواهانه نماید.
البته این ناشر بزرگ کنکور در واقع درآمد اصلی خود را صرف امور خیر نمی کند، بلکه به عنوان مثال با ارائه رایگان بخشی از کتابهای کنکور خود که اغلب هم چاپ سال گذشته بوده و چون بفروش نرفته است در انبارهای این ناشر خاک می خورده است را در میان دانش آموزان توزیع می کند تا اینطور جلوه دهد که درآمد حاصله از موسسه اش را صرف امور خیریه کرده است. و یا با ترفند بورسیه کردن نخبگان مناطق محروم، به اطلاعات شخصی این عزیزان دست می یابد تا بعد از اعلام کنکور سراسری مدعی شود که اینها رتبه های برتر این مؤسسه بوده اند.

اما نکته بسیار دردناکتر در کار یکی دیگر از موسسات چاپ کتابهای کنکور این روزها خودنمایی می کند و آن اینکه این مؤسسه ادعا کرده است که چند میلیون جلد از کتابهای خود را به رایگان در میان دانش آموزان و مدارس محروم کشور توزیع کرده است. البته بررسی های دقیق ما نشان می دهد که آمارهای اعلام شده توسط این موسسه کذب محض است و تعداد کتابهای توزیع شده به مرز صدهزار نسخه نیز نمی رسد. اما داستان از چه قرار است؟ و واقعیت چیست؟

دانش آموزان اگر دقت کرده باشند سال گذشته یعنی بعد از کنکور 95 کتابهای کنکور این مؤسسه به یکباره در بازار نایاب شد و اغلب فروشندگان می گفتند که این موسسه به دلیل چاپ بدون اجازه سوالات آزمون های آزمایشی سازمان سنجش در کتابهای خود؛ با این سازمان به مشکل خورده است.
این ماجرا دقیقا صحیح بود و در نهایت دادسرای فرهنگ و رسانه که به موضوعات فرهنگی و حوزه چاپ و تکثیر کتاب و فیلم می پردازد این موسسه را به پرداخت جریمه ای چندمیلیاردی محکوم نمود و در بخشی از آن حکم آمده بود که این موسسه دیگر حق فروش کلیه کتابهای کنکوری قبلی خود را که در آن از تستهای آزمایشی سنجش استفاده کرده بود را ندارد و می بایست آنها را به رایگان میان دانش آموزان کشور توزیع کند. هرچند این موسسه بطور کامل به تعهد خود پایبند نبود و فقط بخشی از این کتابها را در اختیار دانش آموزان قرار داد اما طوری از این ماجرای شکایت سازمان سنجش سوء استفاده کرد که همگان تصور کردند آقایان دلشان به حال داوطلبین کنکور سوخته و هوس انجام کار خیر به سرشان زده است.

حقیقتا این دو موسسه کنکور اگر می خواهند کار سالم انجام دهند، لطف کنند دست از شیطنت رسانه ای بردارند و به دروغ مدعی نشوند که چند رتبه ی برتر کنکور بطور مشترک در آزمون های این دو مؤسسه شرکت کرده اند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *