نحوه مطالعه درس شیمی برای کنکور سراسری 97 و 98

روش صحیح مطالعه شیمی برای کنکور 97

به طور کلی بهترین روش مطالعه شیمی برای کنکور تکرار و تمرین است.

شما باید مطالب کتاب درسی را به سه بخش تقسیم کنید

مطالب حفظی شیمی کنکور

پیشنهاد می‌شود در مطالعه شیمی کنکور مطالب حفظی را با لغت (ح) یا هر علامتی که دوست دارید علامت گذاری کنید تا در هنگام دوره راحت‌تر باشید. برای خواندن شیمی باید اهمیت نکات حفظی رو درک کرد و به این موضوع توجه کرد که روش صحیح مطالعه شیمی برای کنکور این نیست جدول مندلیف را جلوی خود بزاریم و شروع به حفظ کردن کنیم بلکه باید توسط حل مسائل مختلف اعداد اتمی را حفظ شوید یاد گیری غیر مستقیم این مطالب خیلی راحت‌تر است بیشتر به یاد می‌ماند به طور کلی تکرار و حل کردن مسائل مختلف کلید موفقیت و حفظ کردن این مطالب است لازم به ذکر است جدول مندلیوف فقط یک مثال است و شاید شما بتوانید موفق شوید.

مطالب مفهومی شیمی کنکور

مانند مطالب حفظی بهتر است مطالب مفهومی شیمی را با (م ف) یا هر علامتی که دوست دارید مشخص کنید. مطالب مفهومی بخش مهمی از شیمی است که به همین دلیل در کنکور شیمی تست های زیادی ازاین بخش طرح می شود، شناخت درست این مفاهیم کمک شایانی به درک شیمی می کند. بهترین روش در یادگیری این بخش خلاصه نویسی مطالب و نوشتن نکات مربوط به هر موضوع در حاشیه کتاب است. مطالب مفهومی را با دقت زیادی بخوانید و سعی کنید ارتباط این مطالب را درک کنید. استفاده از کتاب های کمک درسی و زدن تست های تلیفی راه خوبی برای تقویت در این مطالب است. دقت کنید که این نباید درگیر جزیات اضافی شوید برای همین خودتان درگیر مطالب اضافه جزوات طولانی نکنید زیرا به هیچ عنوان از شما بیشتر از سطح کتاب خواسته نمی شود.

مسائل شیمی کنکور

با توجه به سوالات شیمی کنکور چند سال اخیر متوجه افزایش تست های محاسباتی می شویم که شامل حدود ۳۰ درصد از کل سوالات درس شیمی کنکور می شود بهترین راه برای تقویت مهارت در تست های محاسباتی این است که باید تعداد مسائلی که راجب هر موضوع حل می کنید افزایش دهید به طوری که بعد از دیدن هر تست راه حل در ذهنتان خطور کنند و به یاد تست های مشابه بیفتید که قبلا حل کرده اید. مسایل ترمودینامیک ، تعادل‌ها و سینتیک ساده هستند و سعی کنید در این مسایل مهارت پیدا کنید

حتما بخوانید : بهترین منابع کمک آموزشی برای کنکور سراسری 97

شیمی دو

به دلیل وجود مطالب پایه و پیش نیاز در شیمی دو که برای یادگیری و مطالعه شیمی 3 و پیش دانشگاهی بسیار حیاتی است. باید حتما مطالعه شیمی برای کنکور را با مطالعه شیمی 2 شروع کنید. از آنجایی که مطالب شیمی دو بیشتر حفظی و مفهومی هستند برای مطالعه شیمی دو ابتدا خود کتاب را مطالعه کنید و مطالبی که نیاز به حفظ کردن دارد را حفظ کنید، سپس به در صورت داشتن ابهام در هر مبحث به سراغ جزوات یا کتاب‌های کمک آموزشی بروید. بعد از اتمام مطالعه حتماً شروع به تست زدن کنید. به یاد داشته باشید بهترین تست هایی که برای موفقیت در کنکور سراسری به شما کمک می کنند همان سوالات کنکور سال های قبل کنکور هستند. دو فصل ابتدایی شیمی دو اهمیت زیادی دارند سعی کنید به حدی برسید که زمانی که نام اتمی را شنیدید عدد اتمی آن و دیگر ویژگی آن عنصر را به یاد بیارید، توجه داشته باشید اعداد اتمی اهمیت زیادی برای حل سوالات شیمی کنکور دارد. (برای شیمی دو پیشنهاد می‌شود کتاب شیمی دو – مبتکران بهمن بازرگان استفاده شود)

شیمی سه

شاید آسان تر از شیمی دو به نظر برسد اما اهمیت مسائل شیمی سه را در کنکور نمی‌شود دست کم گرفت، فصل دو به نسبت فصل یک سؤالات آسان تری دارد، فصل سه هم مانند شیمی دو حفظی‌تر می‌شود اما در کل شیمی سه شیمی مسائل است و بهتر است بعد از مطالعه مطالب کتاب، جزوه و کتاب های کمک درسی به سراغ حل تمرین‌ها بروید، مسائل مختلفی را حل کنید و سعی کنید در زمان مدیریت کنید چون اکثر داوطلبان کنکور در این بخش از سوالات شیمی کنکور وقت کم آورده اند، توصیه می‌کنیم که سعی کنید شبیه به یک مسابقه به تست زدن نگاه کنید و در تست‌های بعدی زمان کم‌تری صرف حل کردن کنید، و به خودتان جایزه دهید تا شیمی را لذت بخش تر کنید. نقاط ضعف خود تون را در شیمی سه پیدا کنید و سعی کنید به برطرف کردن این سوال ها داشته باشید، زیرا سرعت تست زدن اهمیت زیادی در سوالات شیمی سه دارد (برای شیمی سه پیشنهاد می‌شود کتاب شیمی سه – مبتکران یا پرسش‌های چهار گزینه‌ای – مبتکران یا شیمی سه – خیلی سبز استفاده شود)

شیمی پیش دانشگاهی

دو فصل اول شیمی پیش دانشگاهی یک مطالب خیلی ساده و راحتی داره و باید حواس تون باشه به خاطر ساده بودن بی دقتی نکنید و اشتباه نکنید و حتماً تست‌های این بخش و بزنید. شیمی پیش دو سخت‌تر از فصل‌های قبلی است، مطالب حفظی و مسائل سخت تری داری،

مخصوصا بخش اسید ها و باز ها که نیاز به به شیمی پایه دارد و در کل شما باید زحمت بیشتری برای این بخش بکشید تا بتونید مطالب را کامل یاد بگیرید، اگر این کار را انجام دادید در تست زدن کار راحت تری دارید و می توانید تست های این بخش را بزنید. اگر زمان کافی دارید حتما قبل مطالعه ی این بخش شیمی دو و سه را مرور کنید.

کسانی که نسبت به شیمی تنفر دارند

خب شما باید بتونید تمرکز کنید و از ابتدا سعی نکنید که مسایل سخت را حل کنید بلکه باید پله پله رشد کنید، و از مسایل راحت شروع کرده و به مرور مسایل سخت تری را حل کنید. بهترین راه برای شما از بر شدن حفظیات است و بعد از یادگیری حفظیات به سراغ مسائل و نکات مفهومی بروید سعی کنید بتوانید معلم یا کسی که به شیمی مسلط است را در دسترس داشته باشید تا هنگامی که به مشکل خوردید راهنماییتان کند.

نیاز به مشاور داری؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *